fredag 20 april 2012

Om några intressanta forskningsbloggar

Igår mötte jag upp med två forskare och min professor för att diskutera en fortsättning på det forskarmöte vi ordnade i mars. Jag hoppas att vi har möjligheten att grunda ett nätverk och ordna seminarier etc. i anknytning till kulturarv och s.k. heritageisation. Internet är allt viktigare och viktigare för oss forskare. Det är en glädje att se, att min kollega och vän Johanna har startat en blogg där hon ämnar diskutera hur forskningen med doktorsavhandlingen framskrider. Jag har förstått på Åsa Larsson i Sverige att dylikt varit gängse i Sverige redan i flera år - äntligen har vi här i Finland också insett möjligheterna med dessa i vårt lilla insöade land. ;) Många bloggar också under universitetets sidor, t.ex. Sveaborgsforskarna har länge bloggat om sitt projekt, och universitet har goda bloggare också inom humaniora, t.ex. Elina Räsänen skriver om sin forskning kring medeltidens konst och kultur. Utgrävningarna i Mankby bloggades om i likhet med svenska modeller - jätte bra. Fint att det sker saker och ting i bloggosfären, men jag vill genast fråga mig vad som är nästa grej? Vad är följande steg efter bloggar och sociala medier i möjligheterna att skapa nätverk och byta info? Forskarträffen visade mig att det är oändligt viktigt att även träffa människor face-to-face inte bara face-book. Men båda är viktigt, uppenbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar