onsdag 23 maj 2012

Sjuka vuxna, sjuka barn!

I parken. En skolklass kanske 8-åringar. Bus och dåligt beteende i rutschbanan. Två små fick det svårt och slog sig. Min reaktion: vem övervakar? När damen, som stått långt ifrån med ryggen åt och flirtat med en privat pappa, infann sig så röt jag till. Och hennes försvar var att påpeka att man inte får ryta framför barn! Är jag den enda som tycker HON var omoralisk, inte jag? Finland är som Japan, här får man varken uttrycka glädje eller förargelse, eller försöka bry sig och uppfostra. Pappan tog ju parti för den sexiga pedagogen och de måste få fortsätta flirta. Jag insåg att alla rapporter om att barn far illa är sanna. Uppgiven. Det är ju aldrig någon som visar dem vad känslor är, engagemang, att man ser dem, bryr sig om hur de beter sig... Nej, här får barnen vara vind för våg i det tysta och pedagogerna får låta bli att bry sig. Bara ingen är varken glad eller arg. Vuxna kan sedan, då de lärt sig som barn, tyst och stilla hur man bäst sticker knivar i ryggen på andra. Man får ju inte ställa till med en scen!!! Man får bara höja rösten om man är full och då får man fast ta livet av någon. Och så är straffet inte så hårt i detta alkoholismens land, man var ju inte tillräcknelig. Men fy om man täcks kritisera någon och höja rösten!! Pedagogerna har ju dessutom betyg på sin utbildning, något äkta engagemang finns bara i filmer. Från Hollywood. Så välkommen 26.5, dagen i finsk FB som är dagen 'då vi skall bete oss vänligt och bry oss' - är det faktiskt ingen annan som ser även detta som enbart en sorglig sak? Vi borde ju bry oss VARJE DAG!!!

2 kommentarer:

  1. Post scriptum. Ja, och det går ju inte att dokumentera dylikt heller, eftersom det inte är tillåtet att fotografera barn. Så summa summarum: inget förändras. Vuxna som inte bryr sig, får fortsätta att inte bry sig i allsköns ro. Fy f*n vad jag hatar sdet här dubbelmoraliska samhället! Lyckligtvis kom assitenten, som var en tillfällig själv, sade hon, och sade att hon samtyckte med mig - hon hade nyss sett hur barnen stenade en fågel utan att pedagogen ingrep där heller. Och så undrar man hur unga vuxna och kommande generationerna mår, behandlar varnadra, kör på barn etc. - för att ingen bryr sig om att säga till, ingen ser dem!! Min bror brukar säga att vi skulle behöva ett nytt krig för att på allvar börja ta ansvar om oss själva och andra igen. Jag samtycker hur groteskt det än låter.

    SvaraRadera
  2. Haha, nu kollade jag evenemanget som FLYYTATS till 3.6! Kanske 26.5 kommer för snart inpå i folks kalendrar?... Är det ingen som tycker allt dylikt är bara sorgligt? Suck...

    SvaraRadera