tisdag 2 februari 2010

Let it snow, let it snow, let it...

Snökaos i Helsingfors - jag är lyckligt lottad av att få bo i norra delen av Kyrkslätts centrum: plogbilarna kör runt husen varje morgon och det är inga problem med att "få bort" snön. Och det har inte varit så här mycket snö sedan 1980-talet! Ja-a, då skidade man, åkte man skridsko och lekte "bergets kung" på den megalomaniskt höga snöhögen på skolgården! Under flera snöfria år - år 2002 begav jag mig ut på en första joggingtur 5.2 i små träningsskor! - tyckte jag ibland att det var extremt deprimerande med mörkret och regnet som aldrig ville sluta. I mars började man se de första vårtecknen och det var som att känna solen gå upp efter en evig natt!

Under de senaste jularna och nyåren, från 2007 till 2009, då jag skuffat barnvagn, har det funnits något med snö, några köldknäppar och just det - "riktig" vinter! Visst är det ju "hemskt" med snökaos, men det är ju vi människor som måste ta ett djupt andetag och ta HÄNSYN till detta. Vädret är ju en av de få saker man inte kan göra så värst mycket åt! Och är det nu lönt att klaga, vem hjälper det? Nej, snälla medmänniskor - andas djupt och njut nu av att ljuset reflekteras i den vita snön. Att barnen får åka ordentlig pulkabacke i Tölö!! Kanske det är bara svart lera nästa år igen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar