tisdag 9 februari 2010

Myter om Sverige, men vilka är myterna om Finland?

Artikeln i Aftonbladet kommer naturligtvis inte med några nyheter: isbjörnar går omkring på gatorna, kvinnorna faller som käglor (nämns redan i Moment 22: Sverige är ett sex-Eldorado soldaterna drömmer om), tomten bor där, alla är långa och blonda, svenskarna gör flest självmord, är det dyraste landet i världen etc. etc.

Det som slår mig är att det förefaller som om myterna om Finland är exakta de samma! Förstås ingår väl att alla bär puukkokniv. Och att renar går omkring på gatorna. Det hörde jag själv av en dansk kille i Århus år 1996, så den myten kan jag själv påstå att någon trott på. Och i Rom kunde de inte tro att jag var finlandese, jag var så liten och mörk och talade italienska med en viss accent och därtill god engelska - jag var såklart americana ty alla vet ju att finnar är långa och blonda.

I pressen har vissa myter förstärkts och dyker upp nu och då. Finland är definitivt det dyraste landet i världen - Guud vad vår matkasse kostar. I sverige verkar de slänga mat efter en i förhållande tillv ad vi har här. Läste en dylik artikel för inte så länge sedan! Och nu och då kommer en "ny" larmrapport över hur finska (män) leder självmordsstatistiken - om inte i världen, så åtminstone i Europa.

Och de här myterna kan bara räknas till de populära och folkloristiska. Om man börjar dekontruera myter i den finländska identiteten och i historieskrivningen börjar det roliga! Men det är projekt som är för stort för att kommenteras här - kanske jag kan dra mitt strå tills tacken i min blivande avhandling; en kort dekonstruktion av identitetsskapandet i Nådendal, om hur myterna kring klostret använts för historiebruk under modern tid. Men det får ni förhoppningsvis läsa mer om senare, ha en bra dag: akta er för isbjörnarna/renarna! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar