tisdag 4 maj 2010

Internet är fritt och tanterna klagar, voj voj!

Jag har hört att det är fint att finländare läser mycket. Nu har finländarna aktiverat sig på webben och delar med sig av sina läsupplevelser i sina bloggar. Vad händer? Applåder? Glädjetjut?

Nix. Kulturtanterna i HS (Sirpa Pääkkönen i "Alaviite", HS 4.5.2010) gnäller att det ju inte är professionella konst- eller litteraturkritiker som skriver och sidu, sidu, nej, nej. Usch, det är ju "äckligt" när folk skriver personligt om böcker och vad som helst, huj. Och publicerar det helt fritt på webben i sina bloggar, dessutom!! Nej, vad menar Pääkkönen? Var det bättre förr när bara få och utvalda fick framföra mördande kritik eller hylla sina supkompisars svammelverk. Va?!

Jag trodde det var ett aprilskämt innan jag förstod att det är maj - och att dylika förlegade åsikter faktiskt får sättas på pränt i vår största dagstidning!! Gissa om jag fick fart med mitt bloggande igen!? Hurra för friheten, leve den! Här kan jag få läsa vad folk VERKLIGEN tycker om böcker, filmer och konst. Här kan en avdankad anka även på publicera sina tankar fritt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar