tisdag 21 januari 2014

Kort om resemässan 2014


I år fick jag äran att representera på mässan - både mig själv (Tmi Eva Ahl, och jag fick mitt kvalitetsbevis som jag kämpat för sedan 2012 här, se foto) och arbetsgivarna Fiskars hembygdsförning och Fiskars bolaget, vars broschyrer delades aktivt ut i samband med Västra Nylands sektion på mässan. Det var ett härligt jobb att få vara på mässan - ont i fötter och ben av att stå länge, men många fina möten med människor och reklam för vår vackra arbetsplats, som firar 365 år i år med mycket evenemang. Samtidigt fick jag bekanta mig med annat som erbjöds i turismsyfte på mässan och det var ganska kul och upplysande.


Uleåborg marknadsförde sin vetenskapspark, som skall presentera dinosaurier i år. Emellanåt togs (o)djuret även ut på en promenad! :)
Resemässan lockade ändå mindre besökare än ifjol och jag blev personligen besviken på att många stora städer lyste med sin frånvaro - kanske de satsade stort ifjol för att vara mindre synliga i år (t.ex. Åbo). Nådendal gjorde heller inte något nummer av Tove Janssons 100-årsjubileum (i anslutning till Muminvärlden, alltså), vilket var frapperande. Turismbranschen lär ska vara den som har flyt just nu, så det var synd att mässan lockade mindre folk än förr - är det ett symptom på att inte heller turism lönar sig? Förhoppningsvis inte, eftersom fosterlandet i denna väg har så mycket att erbjuda...


Utlandsresornas avdelning kunde presentera mycket färg och fantasi, bland annat en hel oas. Man kunde även pröva på dykning.

Nådendal och Åbo delade denna gång bara ut litet broschyrer - kanske de satsar större igen i nästa år?

Mitt möte med Gäddan var mässans höjdpunkt, onekligen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar