lördag 17 mars 2012

Historicus 50 del 1


Påväg på Historicus årsfest: till vänster 1995 som "medeltida" Eva, till höger 1999 som "Louhi"...

Snart är det dags att börja göra sig redo för ikväll och Ämnesföreningen Historicus r.f:s 50-årsjubileum. Den här veckan har jag flera gånger dragit mig till minnes fornstora dar och så ännu idag.

På bilden från 1995 har jag förfärdigat med klänning i senmedeltida stil inför Historicus årsfest - festerna brukar ofta vara maskerader och denna gång var temat "medeltiden", så typiskt 90-tal. Jag är 19 år, förstaårsstuderande, och påväg på min första årsfest överlag, faktiskt. På bilden från 1999 är jag redan en inkörd studerande, sitter i styrelsen som kassör, och på festen var det Kalevalatema (150 årsjubileum sedan andra versionen av Kalevala gavs ut) så jag sydde mig en fantasifull "fornfinsk" häxkostym. Jag gillar fortfarande att sy och håller som bäst på med en prinsessklänning, men denna gång åt min dotter. Idag är nämligen temat "50-årsjubileum" helt enkelt och dräktkoden för en gångs skull mörk kostym. Kvällen till ära skall jag alltså ta på mig min trogna lilla svarta, som en gång inhandlades inför min disputation.

Imorgon lovar jag sedan att rapportera från nuet, från festen som har en lovande talare också, prof. Dick Harrison. Men mer om det imorgon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar