torsdag 21 januari 2010

Om bloggetik

Borde Pekka Himanen ge ut en bok om bloggetik, eller finns det kanske en redan? Åtm. i elektronisk form, som man kunde ladda ner? Kommentera ifall en sådan finns, för detta har börjat intressera mig mycket!

Jag skrev ett inlägg i Amelias debatt om bloggar under pseudon "eva75" - om att vi borde vara medvetna om att det finns vissa grejer, som är mycket aktuella vid bloggandet: att det är offentligt, om man skriver på en webbplats som är öppen för alla; att man måste ta ansvar för vad man skriver, eftersom man bör följa lagen (exemplet Albäck m.fl. är aktuella i media just nu!); att man bör se det som om man skrev i något som trycks - som en följd av de föregående faktumen, alltså. På Amelias weeplats diskuteras nu huruvida man anser att en bloggare, fru Gynning, har rätt att sluta sin blogg, eftersom hon anser hon varit alltför utlämnande. Ja, det har hon väl rätt att göra. Och var och en bör ju ta ansvar för vad det SJÄLVA skriver i sina bloggar - om man varit alltför utlämnande bör man skylla sig själv, tyvärr. Och så väljer man även vad man läser - helt själv.

Ibland är ett personligt perspektiv mycket viktigt - att våga vara utlämnande. Men naturligtvis finns det risker med att berätta mycket personliga saker. För mig är bloggandet ett sätt att få utlopp för mitt behov att skriva essäistiskt och uttrycka mina åsikter. Det är nog inte många som är intresserade av dem, men det är ett andningshål i vardagen - en känsla att få vara med och påverka, fastän jag sitter här hemma.

Så ha en fin bloggdag allihopa! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar