onsdag 27 januari 2010

Virtualspel: ett farligt spel?

Diskussionen om Farmville, som spelas på Facebook, har även nått Finland. Farligt eller ej? Utnyttjar Zynga, som ligger bakom spelet, ungdomar och hur gör spelet profit? Ett ofarligt spel för uttråkade kvinnliga FB-användare, eller vad?

Personligen har jag undvikit att börja spela ifrågavarande spel, Farmville. Då jag började använde FB hösten 2007 lade jag till alla möjliga, löjliga spel och applikationer till min profil: wow, tänkte jag - ett sätt att hålla kontakt med folk under mammaledigheten, hitta gamla vänner, och litet tidsfördriv i form av spel och test etc. Jag måste dock ta bort hela min profil för att få bort alla de applikationer jag samlat på mig, efter några futila försök att ta bort dem från profilen. Nu försöker jag vara med sparsam, efter att ha aktiverat min profil igen 2009.

Men jag förstår väl att Farmville speciellt vill rikta sig till människor som vill "odla sin trädgård" och inte gärna spelar splatterspel. Själv var jag väldigt hooked på PC-spel i tiden - i min 286:a på 90-talet, som var re'n gammal då, hade jag version I av Sid Meyers Civilization. Det var superbt roligt att bygga städer och underverk, försöka få allt att funka. Jag lade märke till att allt dock baserade sig - ironiskt nog, en god, fastän sorglig iakttagelse - på att sist och slutligen kriga mot andra och erövra andra kulturer. Samma idé fortsatte i någon mån i följande spel, där man dessutom skulle idka handel och samarbete, i Meyers Colonization, som min 486:a (trotjänaren jag skrev min gradu på) ännu orkade snurra så sent som 2007: dvs. ifall man attackerade andra och indianerna, som var hart när försvarslösa, fick man snabbt guld nog att försnabba sitt nationsbygge med. Ja, för i spelet idkades verkligen ett aggressivt, nationellt nationsbygge.

Jag antar att det säkert redan finns ludologisk forskning kring dessa spel. Men som kvinna tilltalades jag överlag mer av dessa civilisationsspel än spel av typen Doom etc., just därför att man fick bygga och kultivera, utforska och låta befolkningen växa och utbilda sig. Civilisationsprocess - så intressant! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar