fredag 14 januari 2011

Vetenskapens natt i Kronohagen och glädjen att få vara med

Vetenskapsdagarna i Helsingfors har tydligt varit en succé. Igår hade jag av en händelse ett möte i Vetenskapernas hus (redaktionen/redaktionsrådet för Historicus 50-årshistorik - fortsättning följer!), och insåg att jag nästan missade Vetenskapernas natt och hela evenemanget, vimlet.

Och det verkar vara något magiskt över "natten"... :). Då jag besökte fakultetens kansli i Universitetets huvudbyggnad, efter att lyckligt fått stanna och bläddra i böcker i aulan (många förlag hade bokförsäljning där), råkade jag av en händelse stanna vid Finlands vetenskapsredaktörers förbunds stand och blev glatt överraskad över att dessa just sysslar med sådant jag är intresserad av: popularisering! Jag hade inga nya visitkort med mig, men lämnade min avhandling till dem istället - som en sorts digert visitkort, alltså. Med andra ord kunde jag mycket lycklig över en ny kontakt fortsätta mot Vetenskapernas hus och det instundande mötet.

På vägen till Kyrkogatan ringlade en tiotals meter lång kö fram utanför Finlands bank, som presenterade sina konstskatter för allmänheten. Tur att det inte var särskilt kallt igår! Jag styrde stegen av och an till Nationalarkivet, som förberedde en debattkväll om historia (med bl.a. prof. Matti Klinge som talare) och beställde fram några godingar ur arkivet, medan jag träffade vänner och bekanta.

Väl framme i Vetenskapernas hus fick jag min efterlängtade kaffekopp och en lugn stund att läsa en bok jag lovat recensera. Där kunde jag dessutom hälsa på bekanta som presenterade olika föreningars verksamhet, som står nära mitt hjärta (t.ex. Glossa ), och laddade upp inför kvällens många programpunkter och föredrag. Överallt spriade en glädje över att få vara där, vara "med och medverka", för att citera en nationsvän. :)

Summa summarum: en underbar dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar