söndag 5 februari 2012

Runeberg bodde i Borgå...



...och i Borgå bodde jag som barn. Förutom att det naturligtvis blev många besök i nationalskaldens hem blev man även tidigt bekant med alla traditioner kring poeten och hans familj. Därför bakade vi Runebergstårtor också i lekis. Jag tror detta recept är från 1981 och det är alltså min egenhändiga kopia av det recept vi hade på dagis. Min kära mamma, som sparat allt vi barn gjort, hittade detta häromdagen och jag beslöt pröva receptet. Jag lade en kork med konjak i degen istället för bittermandelolja och lade in dem i ugnen på 200 grader i ca 15 minuter. I brist på hallonsylt toppade jag dem med en av mammas hemgjorda sylter på hallon och blåbär - hur gått som helst. :) Och sist med glasyr, förstås, fast ni inte får se slutresultatet.



Lägger upp detta fina minne här för alla och envar som vill laga sig något gott att äta Runebergsdagen till ära - och valdagen. Idag skall vi rösta vår favoritkandidat till president, n'est-ce pas? Eller i varje fall försöka delta i det som kallas "vastajytky" just nu :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar