måndag 18 juni 2012

Källor, tolkning och arkeologibruk i Åbo

Författaren och den tragiska gestalten J. J. Wecksell, som skrev Daniel Hjort,står lutad i tankar framför Åbo Akademis bibliotek, där man även tar sig in till handskriftssamlingen. Jag visste exakt vad jag behövde på förhand tack vare deras goda Brevsam databas på webben – fint!

Arkivdag i Åbo och litet omväxling för en forskare och trebarnsmor. Jakten efter brev av Kerkkonen gav resultat och upplysningar om hennes åsikter om avhandlingsarbetet var intressanta att ta del av. Arbetet med en artikel går alltså långsamt framåt. Vid sidan av vistelsen i arkivet tog jag tillfället i akt att äta lunch på Abo Vetus & Ars Nova och samtidigt tog jag en titt på utställningen om Tiedon taustalla – löytöjen tutkimushistoriaa, som var en fin och uppplysande utställning om förändringen i synen på Åbos medeltid, den arkeologiska forskningen och fynden. Utställningen var tematisk då den presenterade olika sätt att skapa arkeologisk information via tolkningar av ruiner fynd och det förflutna: från profilritningar till laserskanning, från fyndhopar till registrering av snskilda skärvor och fragment, från bensamlingar till osteologisk undersökning och så vidare. Särskilt intressanta var två berättelser om olika tolkningar av ett par utrymmen och mytbildningen kring dessa – exemplen var den kryssvälvda salen och den källare som man lär ska ha funnit skelett i. En verkligen sevärd utställning alltså, vid sidan om den fina basutställningen. Under sommaren jobbar även arkeologerna vidare I ruinerna, så dessa torde gå att bongas där fastän jag inte råkade se någon – troligen var de på lunch just då jag ju även hade lunchrast och besökte stället.

Sedan var det dags för mitt obligatoriska besök i Åbo domkyrka – jag går dit varje gång jag är i Åbo, om jag kan. Och man kan verkligen överraska sig själv ibland – nu lade jag för första gången märke till en minnesplakett (se nedan), som funnits där sedan 1995 – nämligen en minnestavla uppförd av Viborgare över Knut Posse (d. 1500), som är begraven i domkyrkan. Plaketten är på en sidovägg i norr, fastän han lär ska vara begraven vid högaltaret. Plaketten firade 500-årsjubileet av den s.k. Viborgska smällen 1495. Kuriöst nog hänger minnesplaketten i kapellet för Heliga Lekamen, alla änglar och Heliga Birgitta! Så det är mödan värt att besöka även bekanta platser på nytt.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar