fredag 3 augusti 2012

Utställda mästerverk

Johannes har börjat i dagis i Kronohagen, så det är kul att röra sig i den gamla stadsdelen oftare igen, men såklart rör jag mig helst och mest i de byggnader och på de ställen som berör vetenskapen. Jag fick en paus i dagisverksamheten igår och hade tillfälle att gå av och an till universitetsbiblioteket, dvs. nuv. Nationalbiblioteket, och fick till min glädje äntligen se kollegernas utställning Den litterära medeltiden. Utställningen presenterar deras fleråriga projekt att undersöka, konservera och digitalisera alla de medeltida textfragmenten som finns i samlingarna och det är ett fantastiskt resultat de fått! På webbsidan om utställningen kan ni få alla dessa skatter till påseende i elektronisk form - tyvärr såg jag själv inte om den fanns tillgänglig även översatt till svenska. Själva utställningen i aulan har texter på finska, svenska och engelska. Utställningen ger även en god bild av Finland under medeltiden överlag och man kan också få den sällsynta äran att pröva hur pergament känns! Med andra ord rekommenderas utställningen varmt - den finns i bibliotekets vackra aula fram till slutet av oktober. Det är en fantastisk utställning och en fantastisk kulturgärning att detta projekt har kunnat genomföras, inte minst tack vare kollegernas enorma expertis. Ja, ni märker att jag inte kan sluta ge dem beröm.

På hemvägen fick vi en vacker överraskning på Helsingfors centralstation - träd och växter och lummig park! Det framkom att studeranden på en yrkeshögskola hade gjort denna installation till glädje för alla tågresenärer. Speciellt fascinerande tyckte vi installationen med små fontäner var (se bilden). Denna härlighet kan beskådas ända till 5.8, så det lönar sig att vika här förbi ifall man kan och ta sig en extra titt om man pendlar med tåg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar